Regen, regen, regen op Bali

22 september 2009 - Seminyak, Indonesië

Wat een pech. het regent, regent en regent op Bali. Alleen de eerste dag hebben we wat zon gezien, daarna alleen maar bewolkt met wat regen en gisteren zelfs een hele dag regen, net de dag die we gepland hadden om wat rond te gaan toeren. De temperatuur is lekker, maar de zon heeft er geen zin in. Onze indruk van Bali is helaas niet zoals we in eerste instantie gedacht hadden: vriendelijke mensen, mooie stranden en veel zon. Met name rond de toeristencentra zoals Kuta zijn de mensen niet vriendelijk, de verkopers zijn soms zelf agressief en op de stranden wordt je voortdurend lastig gevallen door allerlei kooplui en oude vrouwtjes die je willen masseren of manicure willen doen. Je moet herhaaldelijk nee roepen en dan zijn ze nog niet weg te krijgen. De oplossing was om maar in de tuin van het hotel te gaan liggen, waar ze niet mogen komen. Gelukkig zitten we op een prachtig resort, mooi aangelegde tuin, pal aan het strand, maar momenteel boordevol met Chinees-Javaanse vakantiegangers. Ook de verkeersdrukte is enorm. Toen we gisteren gingen rondrijden stonden we rond Sanur en Denpasar heel lang in de file. Ivm einde Ramadan vakantie zitten er momenteel heel veel Javanen (voornamelijk Chinezen) op Bali, die meestal met eigen auto komen, waardoor het verkeer soms muurvast zit. Dit hadden we niet verwacht en voor een volgende keer moeten we hier zeker op letten. De stranden vinden we ook niet schoon. Toen we de eerste dag een strandwandeling gingen maken lag er veel troep op het strand, en op een bepaalde plek zagen we zelfs een aantal spuiten liggen. Ook werden we al meteen gewaarschuwd dat we ´s avonds niet het strand op mochten gaan omdat het niet veilig is en er kans is om overvallen te worden. Maar Yvonne, Kadek is een schat en hij heeft ons veel laten zien, alleen jammer dat het weer niet mee zat. We hadden hem eigenlijk nog een dag willen inhuren, maar ivm de verkeersdrukte vonden we het zonde om urenlang in de file te staan.

Wel kun je hier heerlijk shoppen en dat doen we dan ook maar, lekker in de regen. Al vinden we de prijzen soms best nog wel hoog, maar dat komt omdat wij de prijzen nu gaan vergelijken met Sumatra, waar het het goedkoopst was, en Java. Het zilver is hier in verhouding met Yogyakarta en Sumatra veel duurder, maar voor ons toch nog erg goedkoop. Gisteren heeft Kadek, onze chauffeur, ons naar een atelier gebracht waar we konden zien hoe het houtsnijwerk gemaakt wordt en het Balinese zilver, dat weer anders gemaakt wordt dan Yogyazilver. Na heel veel afdingen toch nog een prachtige armband gekocht.  Onderweg hebben de meiden eindelijk de durian vrucht kunnen proeven. Met de neus dicht uiteraard. Ze vonden het niet echt lekker, maar als je in Indonesie bent moet je het uiteraard gegeten hebben. Lisanne kon het niet laten om onderweg een prachtige vlieger te kopen. Deze worden met de hand geverfd en in elkaar gezet, ware kunstwerken en heel goedkoop. Ook nog een Balinese dansuitvoering bezocht, samen met honderden andere toeristen en omdat we in de file hadden gestaan waren we te laat en moesten we helemaal bovenaan op de tribune een plekje zoeken. Gelukkig met de telelens toch nog wat mooie fotos kunnen maken.

Daarna in de stromende regen een tempel bezocht, maar het regende zo hard dat het er allemaal wat troosteloos uitzag en we werden wat rillering van al die nattigheid. En toen Errol keihard onderuit ging op de trap van een tempel hadden we het idee dat de goden ons deze dagen niet goed gezind waren en dat we maar naar ons hotel terug moesten gaan. Op de terugweg hebben we nog een poging gedaan om sawa´s te fotograferen op een prachtig uitzichtpunt, helaas ook hier weer veel toeristenbussen en het was bijna niet te doen, alles werd nat en zodra je het raampje van de auto opendeed kwamen er allerlei handen naar binnen van souvenirverkopers. Volgens Kadek zijn ook hier de souvenirkopers erg agressief. Jammer, heel jammer van dit toch zo prachtige eiland (qua cultuur en natuur).

Morgen nog 1 dagje en onze laatste dag in Indonesie. Hopelijk met nog een beetje zon. We hadden deze afsluiting van de reis anders ingeschat, met veel minder toeristen (omdat naseizoen), lekker zonnetje, etc. maar aan het weer kun je helaas niets doen.

1. Pieter en Wil van Dee:
    22 september 2009
    Weer een indrukwekkend verhaal en het is waar, Bali is behoorlijk aan het veranderen. Wij komen nu al sedert 1993 in Indonesië en wij hebben Bali echt zien veranderen en niet allemaal ten voordele. De veranderingen komen ook veel door toeristen zoals Australiërs en Russen.
    Maar vlak ons Nederlanders niet uit want die kunnen er ook een potje van maken. Ja Sumatra en Java zijn nog lekker authentiek (op Jakarta na). En natuurlijk de eilanden Lombok en Flores.
    Jammer van die veranderingen maar ja ondanks alles is het toch nog mijn land en ga er graag naar toe.
    Nog veel plezier de laatste dag en een goede thuisreis.
    Pieter en Wil van Dee
  2. Anita:
    22 september 2009
    dank voor alle leesplezier. ik was een klein beetje mee op reis. een reis met heel veel indrukken, maar ondanks regen en files waarschijnlijk onvergetelijk.
    nog veel plezier morgen, alvast goede reis en tot gauw om bij te kletsen, trudy.
  3. Coby en Aad:
    22 september 2009
    het is hier in Nederland momenteel lekker droog, dus kom maar gauw weer naar huis.
    Groetjes, Coby