Ons vervolg van de reis

2 september 2009 - Samosir, Indonesië

Lieve mensen,
Bedankt voor jullie leuke reacties.  Met de schoolschriftjes en pennen gaat het wel goedkomen.  We genieten nog steeds volop en elke dag is weer een belevenis hier.  We zijn allemaal verliefd geworden op dit prachtige land.  Met uitzicht op het schitterende Tobameer zetten we nog even het vervolg van onze reis op de weblog.  Nog even snel, want de batterij is bijna op.  Foto's komen dan later wel.  De komende dagen waarschijnlijk geen internet, want we gaan 2 lange reisdagen tegemoet naar Bukittingi.

30 augustus bezoek aan Orang Oetang opvangcentrum en jungle track
Om 08.00 stond onze gids Idris ons al op te wachten om ons te vergezellen tijdens onze 3 uur durende jungletrack. Allereerst moesten we de rivier oversteken in een zeer gammel bootje waar eerst nog het regenwater van de afgelopen nacht uitgehaald moest worden. Daarna eerst naar de voederplaats van de orang oetangs die nog niet helemaal gewend zijn in het wild te leven en daar bijgevoerd worden. Als ze niet komen is dat een goed teken en betekent dit dat ze zelfstandig kunnen overleven in de jungle. We hadden geluk, er kwam er eentje uit de bomen naar beneden die zich lekker liet verwennen met melk en bananen. Daarna met Idris dieper de jungle ingetrokken om de apen in het wild te bewonderen. Behoorlijkevermnoeiend, we moesten soms stijl omhoog en omlaag klauteren over glibberige modder, ons vasthoudend aan boomwortels en lianen. De meiden hadden er zichtbaar lol in en voelden zich als Jane in het oerwoud. We hebben ze tot nu toe niet horen klagen, zelfs niet toen er gisteren een grote kakkerlak over Michelle's toilettasje liep.

Hoogtepunt was een orang oetang met jong die uit de bomen naar beneden kwam om voedsel bij ons te halen. Idris gaf ons een banaan en we mochten de aap zelf voeren. Een onvergetelijke ervaring; ze zien er zo schattig uit, maar je mag ze absoluut niet aanraken.

Helemaal onder de modder kwamen we terug en hebben onze kleren maar in de rivier uitgespoeld. Helaas door de vochtige lucht droogt niets, dus maar nat in een plastic zak mee in de koffer om ze in het volgende hotel maar even te laten wassen.

31 augustus Bukit Lawang-Brastagi
Vandaag reisdag. we worden om 10.00 opgehaald door Erwin voor de rit naar Brastagi. Onderweg paar keer gestopt om lokale vruchten te kopen langs de weg. Bij aankomst in Brastagi eerst langs de lokale fruit- en warenmarkt en een bezoek gebracht aan de traditionele Karobatak stam. Deze mensen wonen in traditionele batakhuizen, mar soms wel acht families bij elkaar, waarbij elke familie zijn eigen plekje heeft in het huis. En wij in Nederland maar klagen dat we te dicht op elkaar wonen.

Aangekomen in het hotel na 4 dagen weer eens een lekkere warme douche genomen, en slapen zonder muskietennet in een heerlijk hotelbed. En hadden we even de tijd om de weblog te vullen met verhalen en foto's.

1 september Brastagi-Samosir (Tobameer)
Vanochtend om 08.00 vertrekken naar Samosir, maar eerst nog even op de schone was wachten, die nog niet klaar was. Prachtige route langs groente- en fruitplantages. Door de vulkanische grond is het hier erg vruchtbaar en staat dit gebied bekend om de vele groente- en fruitsoorten die er groeien. Onderweg gestopt bij de Sipisopiso waterval. Omdat je er vrij ver vanaf staat lijkt deze erg klein, maar valt van een enorme hoogte naar beneden. Onderweg genoten we van de prachtige uitzichten op het Tobameer en het eiland Samosir. Onderweg ook nog een bezoek gebracht aan het graf en traditionele huizen van de laatste batak koning en zijn vele vrouwen. Bij aankomst in Parapat nog even snel geluncht in een lokaal eettentje (Michelle vond het maar vies, maar eten was heerlijk) en daarna net de ferry in 3 kwartier over naar Samosir. We overnachten hier in een leuk guesthouse, gebouwd in de traditionele batakstijl, onder hele oude bomen met een prachtig uitzicht op het Tobameer.

Straks volgen de foto's.  Duurt vrij lang en de meiden willen uiteraard ook nog even internetten.

1. Christelle:
    2 september 2009
    Hoi Trol, Eddie, Chellow en Pizkip!

Geweldig leuk om de verhalen te lezen :-). Ik geniet met volle teugen en zie (lees) dat jullie je prima vermaken en INTENS genieten van al het moois wat jullie meemaken. Ik blijf jullie volgen. Heel veel plezier!!!!!! Dikke kus Chris
  2. Pieter en Wil van Dee:
    2 september 2009
    Weer met belangstelling het verhaal gelezen en wij voelden ons weer een beetje op Sumatra. Misschien een tip of althans een verzoek van ons. Kunnen jullie bij het verhaal ook b.v. de namen van jullie hotels en.of guesthouses vermelden. Wij kunnen dit dan eventueel in de toekomst gebruiken als wij in 2010 weer Sumatra zullen bezoeken.

Verder heel veel succes met jullie reis en zoals we lezen is die prachtig.

Pieter en Wil van Dee - Guesthouse Rumah Senang
  3. Carla:
    2 september 2009
    Wauw wat een avonturen!! Ik geniet volop van deze blog. Erg goed en leuk dat jullie dit bijhouden. Ik had al eerder een reactie geplaatst, maar zag m nergens terug, denk dat er wat mis is gegaan. Hopelijk komt deze wel aan... Chellie ben trots op je; bloedzuigers en kakkerlakken (Brrrrr) en nog geen kick geven, erg stoer! Jullie zijn nog maar zo kort daar en nu al zoveel gezien, gedaan en beleefd en nog een hele reis te gaan. Ben zo benieuwd naar de komende verhalen. Heb me aangemeld voor deze blog, dus nu kan ik lekker automatisch jullie reis volgen, heerlijk. Verheug me nu al op het volgende verhaal. Heel veel plezier en avontuur verder. Dikke kus, Car
  4. Coby en Aad:
    2 september 2009
    Ha die familie aan de andere kant van de aardbol.
    Wat een belevenissen een nieuwe indrukken. Vandaag (woensdag) moet ik je ook de groeten overbrengen van Pa en Ma Boone. Na een geslaagde dagtocht met een boot op de "Rotterdamse wateren" met rolstoelen en allerlei andere hulpstukken, zag (O)pa na thuiskomst direct dat er een nieuw bericht van jullie op de computer stond (ik zal wat foto's van ons mailen). Vooral de foto van Lisanne die werd natgespoten door een olifant vonden wij prachtig.
    Michelle, wat een kanjer ben jij, ik had gegruwd als ik een kakkerlak had gezien....brrrr.
  5. Harry en Gerrie:
    3 september 2009
    Hallo fam Creutzburg,

Wat geweldig, wat een ervaring,is wel een hele andere wereld waar jullie nu zijn.Heel leuk om jullie reis op deze manier mee te beleven.
    Nog heel veel plezier en genieten!!!

groetjes,
    Harry en Gerrie
  6. Anita:
    3 september 2009
    wat een fantastische reis, al helemaal omdat jullie dat ook als gezin doen.
    ik hoorde van een aardbeving bij Java. Hebben jullie daar ook wat van meegekregen?
    Nog heel veel plezier!
    Anita
  7. Marsha:
    6 september 2009
    Hallo fam. Creutzburg,

Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen in Indonesië op deze manier te kunnen volgen. Het klinkt echt geweldig allemaal.

Chel, ben trots op je! Ik was al panisch van een paar kakkerlakjes op de vloer in de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai ;)

Enjoy! Groetjes Marsha
  8. Stefan Boshoven:
    28 februari 2011
    Hallo, ik ben aan het genieten van jullie reisblog. Ik zou graag wat meer informatie willen over Sumatra. Zou je mij hierover kunnen mailen? Ik ben het een en ander aan het uitzoeken over Tangkahan, maar ik heb geen idee met welke gids ik daar kan komen. Bedankt!