Vervolg van de Sumatra reis

4 september 2009 - Bukittinggi, Indonesië

4september, Bukittinggi
Lieve mensen, alweer dank voor jullie reacties.  Leuk om elke keer reacties uit NL te krijgen.  Hierbij weer een vervolgverhaal van onze reis, Helaas gaat het uploaden van de foto's erg langzaam, maar  ik probeer morgen de foto's er op te zetten, want alweer is de batterij bijna leeg omdat we alle 4 wel even willen internetten.

2 september Samosir, Tobameer
Vandaag een relaxte dag. Dat is even lekker na een vermoeiende week met veel activiteiten en lange reisdagen. Samosir is een prachtig eiland, met betoverende uitzichten op het Tobameer. We zijn verbaasd dat er zo weinig toeristen zijn. We hadden het drukker verwacht; het kan verband hebben met de recessie en de ramadan, maar het is nu wel ontzettend stil, waardoor het lijkt dat er teveel restaurantjes en souvenirwinkeltjes zijn, die trouwens allemaal hetzelfde verkopen. De verkopers zijn absoluut niet opdringerig en vinden het ook niet erg als je niets koopt. Alles ademt een beetje een sfeer van vergane glorie, maar desalniettemin is het hier ontzettend mooi, met een heerlijk mild klimaat.

Vandaag laat de zon zich zien en is het helemaal adembenemend mooi. Het is hier nu wintertijd, dus dagelijks een flinke portie regen, maar de ochtenden zijn meestal mooi. Vanochtend in de ochtendzon een traditionele batakdansvoorstelling van de Toba Batak stam. Mooi om te zien. De meiden hebben ook meegedanst, brengt geluk volgens de bevolking hier, dus je weet maar nooit.

Na de dansvoorstelling een bezoek gebracht aan een batakweverij waar de batakstoffen op traditionele met de hand geweven worden. We hebben uiteraard de lokale economie gesteund door een prachtig geweven tafelkleed aan te schaffen.

Op de terugweg bracht Erwin ons naar Tomok, een plaatsje vlakbij de haven voor de ferryboot. Veel souvenirwinkels met weer allemaal dezelfde spullen. We vonden er niet veel aan maar Errol's zonnebril was kapot gegaan, dus hier maar even een nieuwe aangeschaft, heeft hij hier tenminste ook de lokale economie staande gehouden.

's Middags lekker rustig aan gedaan, gezwommen in het Tobameer, de reisweblog bijgewerkt en gewoon zitten genieten van het prachtige uitzicht, waarbij we na een tropische regenbui ook nog getrakteerd werden op een enorme regenboog. De foto's die we gemaakt hebben zijn al niet meer te tellen.

Michelle heeft inmiddels een katje geadopteerd die verstoten is door moederkat, de moeder was in ieder geval nergens te bekennen. Ze heeft de hele middag met het katje op schoot gezeten. Bijna in tranen moest ze het katje achterlaten, want de kans dat dit diertje zou overleven was heel klein. 's Avonds geroosterde verse vis uit het meer gegeten in Restaurant Elios, waar een aantal Batak muzikanten en zangeres voor de gasten een zang- en dansvoorstelling gaven. Lisanne was op haar kamer gebleven, ze had wat buikpijn en wilde gaan slapen, we moeten de volgende dag weer vroeg vertrekken voor de 2-daagse autorit naar Bukittingi.

3 september Samosir-Sipirok
Om 06.30 vertrekken we voor de eerste lange reisdag naar Sipirok, dat tussen Samosir en Bukittinggi ligt. Om 07.00 eerst weer met de ferry naar de overkant, waar het in de haven al aardig druk is. Het dagelijkse leven speelt zich ivm de warmte voornamelijk in de ochtend af. De scholen beginnen ook vroeg, van 07.00-13.00. Onderweg een aantal malen gestopt om een koffie- en ananasplantage te bezoeken. De ananas is hier verukkelijk zoet, niet te vergelijken met die wij in de NL supermarkten kopen. Ook liet Erwin ons nog een pindaroosterfabriekje zien waar de pinda's nog handmatig met schil geroosterd worden in grote watjangs. Ze moeten 2 uur lang omgeschept worden voordat ze klaar zijn. Heel hard werken boven een snikheet vuur. In Balige een warenmarkt bezocht waar we nog nooit zoveel gedroogde soorten vis bij elkaar hebben gezien. Michelle was wat misselijk van de lange autorit en liep met een grote boog om de markt heen, want het stonk er wel behoorlijk naar trassi, durian, vis etc. maar toch leuk om de bedrijvigheid te zien, Errol wordt voortdurend in het Bahasa aangesproken en men begrijpt maar niet waarom hij het niet spreekt. Inmiddels spreken we een paar woordjes bahasa. Is erg leuk, maar dan beginnen ze meteen tegen je te ratelen en begrijpen we er niets meer van.

Om ong 15.00 aangekomen in Sipirok, dit is trouwens het enige hotel onderweg naar Bukittinggi, dus we komen weer dezelfde gasten tegen die met ons vertrokken zijn uit Samosir. Michelle was nog steeds niet lekker en is meteen gaan slapen. Vanavond naar weer vroeg naar bed want morgen weer een lange reisdag voor de boeg.

Ondertussen hadden we gisteren op het nieuws gehoord over de aardbeving in Java. Onderweg tijdens de lunch hebben we even het laatste nieuws gezien op de Indonesische nieuwszender. Konden er niet zoveel van verstaan, maar de beelden spraken voor zich. Was wel even schrikken dat de omgeving van Bogor en Bandung getroffen was, We zullen er in Java zeker nog wel wat van zien want dat zijn ook onze reisbestemmingen.

Morgen weer verder met verhaal van de 2e lange reisdag naar Bukittinggi en hopelijk ook nog wat foto's

1. Maria:
    6 september 2009
    Hallo allemaal, Wat is het toch leuk om jullie verhalen te lezen. Vandaag ben ik bij ma Creutz. op bezoek geweest en heb jullie verslag voorgelezen. Ze begon helemaal te glimmen, vond het erg leuk om jullie belevenissen te horen. Maar ook de plaatsen en de sfeer herkende ze. Af en toe werd, heel terecht, mijn uitspraak verbetert. Dus ga vooral zo door met schrijven dan heb ik ook een geweldige tijd. Het is echt een genot om het haar voor te lezen. Verder heb ik alles over haar buren en haar kookkunst op 1 pitje gehoord. Toen ik wegging werd er ergens uit haar stoel een chocoladereep opgediept en werd ik tot op de gang uitgezwaaid. Voor zover haar pijnlijke teen dat toe liet. Want die pedicure had van haar eksteroog af moeten blijven. Jullie hebben de hartelijke groeten van haar. En van ons. Geniet van de reis, wij zien uit naar het volgende verslag.

Doei, Maria
  2. Lidy:
    7 september 2009
    Hoi avonturiers, ben nu ook helemaal bij, en erg jaloers op jullie! Klinkt fantastisch allemaal. Zal morgen de olifanten-foto's aan Sven en Hugo laten zien. Ze zijn momenteel erg in die sfeer, omdat gekke tante Karin gister op een Veldhuizen-feestje een geintje met oma had uitgehaald. Tot grote hilariteit van de jongens deed ze een act als blinde olifant onder een dekentje, en plaste toen per ongeluk (water) over oma heen. Kijk, dat soort humor kunnen zij waarderen, dus wij moeten dit geintje nu voortdurend herhalen, tot groot vermaak van Hugo. Kortom: jullie foto's zullen voor nog veel meer inspiratie zorgen. Geniet er nog van, dan genieten wij mee!
    Groetjes, Lidy